Friday, April 15, 2005

This is how you walk with your team

Image hosted by Photobucket.com
Image hosted by Photobucket.com

Kejayaan Liverpool malam tadi benar - benar telah membuka mata saya untuk bertanyakan kepada diri sendiri sejauh manakah kesetiaan saya kepada pasukan kesayangan saya. Kesetiaan jutaan penyokong The Reds telah terbalas malam tadi. Hasil daripada kesedaran baru saya ini saya telah menGOOGLEkan lirik lagu yang menjadi pegangan penyokong setia ini.

Walk on through the wind
Walk on through the rain
Tho' your dreams be tossed and blown

Bahagian di atas lirik lagu You'll Never Walk Alone menceritkan bagaimana bukan kejayaan pasukan menjadi ukuran mereka. Walau apa kesusahan yang melanda, musibah yang melanda pasukan mereka, mereka tidak akan membiarkan Liverpool untuk 'bejalan berseorangan'.

Saa mula mempersoalkan kesetiaan saya kepada Harimau Malaya dan Bujang Senang. Adakah saya menepati ciri - ciri yang dimiliki oleh mereka ini. Mempunyai adik yang menyertai jatuh bangun pasukan Liverpool saya merasai sendiri kegembiraan ketika menang dan kesedihan ketika kalah. Lebih kalah dari menang. Tapi dia tetap dengan pasukan kebangaanya walaupun persekitaran lebih menghala kepada Arsenal, Manchester United dan kini Chelsea.

Gambar yang saya sertai di atas adalah gambar Jak Mania. Kepada yang tidak sedia maklum, Jak Mania adalah barisan penyokong pasukan PERSIJA dari Jakarta. Dua gambar di atas adalah gambar ketika perlawanan menentang PSMS dan PSS di liga tempatan Indonesia. Bukan senario lazim pada bola sepak tempatan kita di sini. Malang sekali dengan infrastrukur jutaan ringgit setiap kali perlawanan bola sepak tempatan tidak sampai suku tempat duduk dipenuhi (statistik ini mengambil perkiraan secara rambang =)).

Sokongan penuh dengan 'passion' memang bukan menjadi budaya kita. Seperti mana yoyo nya persembahan pasukan sokongan kita, begitu jugalah yoyo nya sokongan kita kepada mereka. Siapa yang perlu dipersalahakan? Tepuk dada tanya selera.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

hey ya abang fil.. aka zulhardy.. cayalah lu.. terharu aku aliv fans.. ape2 pon cheers!

7:58 AM  
Blogger ALVIN said...

Saya percaya dengan pendapat anda.. Kebanyankan penyokong-penyokong di Malaysia adalah dikenali sebagai "Glory Rider" atau "Penumpang Kejayaan".

Walau apa pun, saya rasa FAS telah melakukan kesilapan paling besar untuk tahun 2005. Pecat Mitchell? Baik pecat diri sendiri! Mereka harus sedar dan tahu mengapa Mitchell boleh berada di sini!!!

11:13 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home