Wednesday, November 17, 2004

Sasaran sebenar

7 aribulan 12 di Vietnam, 8 aribulan 12 di Kuala Lumpur. Kejohanan terulung rantau Asia Tenggara akan bermula. Kejohanan dianjurkan oleh duak host iaiut Malaysia ngan Vietnam. Dari awal tahun, pihak pengurusan FAM dah madah awal - awal tok lah target pasukan kebangsaan. Tiger Cup lah akan manjadi sasaran sebenar pasukan kebangsaan. Selepas kekecewaan kelyakkan Piala Dunia 2006, kelayakkan Olimpik Athens 2004 tok lah medan, peluang terakhi pasukan kebangsaan untuk mengubat kepingin, kepunan lama peminat - peminat bola sepak tanah air. Kali terakhir kita jadi jaguh no 1 Asia Tenggara time kita jadi pemenang pingat emas Sukan Sea 1989. Duak kali, iaitu padah tahun 1996 dan 2001 kita hampir - hampir mengembalikan maruah pasukan kebangsaan apabila layak ke Perlawanan Akhir Tiger Cup 1996 dan Perlawanan Akhir Sukan Sea 2001 tapi malang nasib tidak menyebelahi kita apabila tewas kepada Thailand pada kedua - dua perlawanan.
1996 merupan tahun pertama kejohanan ini diadakan. Singapore merupakan host nok first sekali. Edisi 1996 menyaksikan Thailand menunundukkan Malaysia 1-0 pada perlawanan akhir. 1998, dua tahun selepas itu kekalahan mengejut Thailan 3-0 di tangan tuan rumah Vietnam gagal menyediakan peminat Tiger Cup kepada kejutan seterusnya di final apabila Vietnam tewas 1-0 kepada Singapura. Pada tahun 2000, Thailand mengembalikan Tiger Cup di pangkuan peminat tempatan mereka apabila Worrawoot Srimaka menjaringkan hatrick pada kemengan 4-1 ke atas Indonesia. Siri 2000 menyaksikan penguasaan penuh Thailand apabila menang kesemua 5 perlawanan dengan mudah.
Sekembalinya Thailand pada tahun 2002 di Jakarta sebagai juara bertahan mereka diletakkan sekumpulan dengan Malaysia dan Singapura. Kalah 3-1 di tangan Malaysia dan seri 1-1 dengan Singapore bukanlah prestasi yang meyakinkan tapi perlawanan akhir dengan Indonesia menyaksikan Thailand sekali lagi membawa pulang Tiger Cup ke Bangkok apabila menang penalti 4-2 walaupun dah leading 2-0 at one stage.
Tahun tok, Malaysia sekali lagai diletakkan sekumpulan dengan Thailand, Phillipin, Myanmar dan muka baru untuk sesi kali tok, Timor Timor. Betalan Bisckei sik mampu menyiapkan pasukan kebangsaan dengan the regular players due to injury. Paling di rasai adalah ketiadaan Akmal bagi mengemudi barisan serangan pasukan muda. Ekot kata Bisckei, nya mok ambik peluang tok sekali gus menyiapkan skuad pakey Sukan SEA 2005 di Manila.
Memandangkan match - match suma dilansungkan di Stadium Nasional Bukit Jalil, di sitok aku mok menyeru pada semua pembaca blog tok nok ada di area -area lembah Klang, beriklah sokongan kepada pasukan kebansaan kita. Sekda orang lain nok mok sokong team national kita mun bukan kita dimpun.
Untuk maklumat nok lebih lanjut boleh layari www.tigercup.0rg

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home